domingo, 13 de enero de 2013

Cas Kite del meu aprenentatge de l'Assignatura



Autoavaluació NTICEDU
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Es pretén proporcionar bases teòriques per a una aproximació al fenomen de la incorporació de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) en l'Educació des d'aquest marc socio-cultural de reflexió.
Des d'una interpretació constructivista dels processos d'ensenyament i aprenentatge, s'ofereix un espai per valorar com les TIC poden potenciar el disseny, anàlisi, aplicació i avaluació de situacions que promoguin l'aprenentatge significatiu. En aquest sentit, l’aprenentatge de l’assignatura  es centra en l’anàlisi de les situacions d'aprenentatge.
Índex
Contingut
Observacions
Context General

Experiència en ensenyament i ús de les TIC
M. Roser Torrescasana, professora de NTICEDU de la UOC. Gran experiència en Noves Tecnologies.
En l’assignatura també participen en l’ensenyament tot el grup d’alumnat.
Tipus d’Universitat
Universitat Oberta de Catalunya. (UOC)
Universitat a distància
Tipus d’estudis que es cursen
Llicenciatura Psicopedagogia
2n Grau
Connexió
 Internet
Essencial
Localització dels recursos tecnològics
A casa. Necessari un ordinador amb connexió i l’accés a intranet de la UOC.
---
Context de la història o cas
Estudis de l’alumna
Diplomada en Educació Infantil
Cursant tercer semestre de Psicopedagogia a la UOC
---
Edat i localització
23 anys. Barcelona, Sarrià.
---
Experiència o coneixements previs
Usuària habitual de les Noves Tecnologies. Assignatura de Noves tecnologies cursada anteriorment a la Diplomatura.

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
-        Activitat 1. Avaluació Inicial: reflexió sobre els coneixements previs, tot responen a les qüestions plantejades. Realització d’un mapa conceptual sobre la relació entre CTS.
      Activitat 2. Inauguració d’un blog on es reflectiran les reflexions de totes les activitats. S’utilitzarà com a portafoli d’autoavaluació.
      Activitat 3. Debat sobre CTSE: debat amb el grup d’alumnes que formen l’aula, defensant una posició determinista adjudicada per la  consultora (tecnodeterminista o sociodeterminista), d’aquesta manera poder comprendre el lligam entre ciència, tecnologia, societat i educació. Reflexió i síntesi de l’activitat.
     Activitat 4. Elaboració d’un mapa conceptual CTSE i reflexió i síntesi del canvi conceptual tot comparant els coneixements previs amb els actuals. El mapa es realitza utilitzant els coneixements apresos en  l’activitat del debat, junt amb l’estudi dels mòduls i articles. La síntesi i reflexió es realitza mitjançant un informe comparatiu del procés d’ensenyament – aprenentatge realitzat mitjançant la comparació entre mapes. Activitat realitzada en parella, reflexions i conclusions personals.  
      Activitat 5. Elaboració i posada en pràctica d’un projecte on les NT donin la solució al problema plantejat. Disseny, desenvolupament, implantació i avaluació del propi projecte sorgit d’un problema significatiu pels aprenents. Activitat realitzada en parella, reflexions i conclusions personals.


Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Les tecnologies que s’han utilitzat són: Internet, Blogger, Cmap Tools, Word, Excel, Campus Virtual UOC, KITE.

Raó per la qual es fa el blog
Per a tenir un espai on poder reflectir les reflexions i l’aprenentatge de les activitats.
També és un espai que poden consultar els altres estudiants de l’assignatura.
Dificultats trobades
 Varies dificultats en la realització de les activitats per la inexpertesa en les tecnologies emprades i per la complexitat de les activitats.
Les dificultats m’han ajudat a fer-ne un aprenentatge millor.
Ajuda / col·laboració emprada
 He rebut ajuda dels companys d’aula en l’espai fòrum de l’assignatura. Amb la meva parella d’activitats també ens hem ajudat mútuament. Els consultors Manel Aguirre i M.Roser Torrescasana també ens han proporcionat ajuda en algun moment.
---
Rol de la consultora
Guia del procés d’ensenyament - aprenentatge.
---
Rol dels aprenents
subjecte que construeix els seus processos d’aprenentatge mitjançant la guia del professor.

---
Resultats
Resultat
S’ha  produït un gran canvi conceptual sobre les Noves Tecnologies que han creant nous models mentals i proporcionant nous recursos per a l’aprenentatge significatiu i constructiu




Història complerta

Entrevistador: Bon dia, podria explicar-nos com s’ha produït l’assignatura?
Alumna: Sí, l’assignatura plantejava tres PAC’s, l’elaboració d’un blog com a portafoli d’autoavaluació d’aquestes PAC’s i una avaluació inicial dels coneixements previs. En la PAC 1 em va tocar defensar la posició tecnodeterminista, per tant defensava que els canvis en les societats es donen gràcies a la tecnologia. Les meves aportacions van ser als debat sobre  “La gran idea de Binta”  i “el rol i l’essència del professor i de l’alumne”. Tots dos em van semblar d’allò més interessants.
A la PAC 2,  se’ns demanava fer de nou un mapa conceptual amb els conceptes apresos en la PAC1 sobre CTSE. Les relacions i els lligams entre els conceptes eren complexos i diversos. Finalment, havíem de fer un informe explicant com s’havia produït l’aprenentatge i com. Aquest projecte va provocar que l’aprenentatge fos metacognitiu.
En la PAC 3, es tractava de realitzar un projecte que partís d’un problema i aquest es resolgués amb les noves tecnologies. El meu s’anomenava “Com podem compartir els nostres records?”
Entrevistador: Quina diries que ha estat la PAC amb la que has après més?
Alumna: Cada una m’ha aportat aprenentatges diferents i igual d’importants, però et diré que per mi, la millor ha estat la PAC3, ja que m’ha permès posar en pràctica els aprenentatges apresos en l’assignatura a l’àmbit de la psicopedagogia.
Entrevistador: Parlem doncs d’aquesta Pac3 i d’aquest projecte que tant t’ha agradat realitzar.
Alumna:  Aquesta PAC va sorgir del problema de no poder compartir un llibre viatger d’una classe de P_4. El cas és que el curs passat van realitzar el llibre i aquest es va sortejar a final de curs. Aquest fet va provocar una desil·lusió a la resta d’alumnes i aquest any volien trobar la manera de poder-lo conservar i compartir tots.  Aquesta va ser una gran oportunitat per posar com a solució les Noves Tecnologies. Amb un blog, les demandes serien ateses i el problema resolt. Vam plantejar la solució a la mestra i aquesta la va recollir de seguida. Les famílies i els infants es van implicar moltíssim en el projecte i a més aquest blog, va servir com a eina motivadora per el seu aprenentatge de la lectura i l’escriptura.
Entrevistador: Que interessant, és una bona idea. Com diries doncs, que ha estat l’aprenentatge de l’assignatura?
Alumna: Per sobre de tot significatiu, ja que l’he construït jo i en tot  moment n’he estat conscient. Els aprenentatges tenien sentit i ho he vist i comprovat sobretot en la PAC3. Les autoavaluacions presents després de cada PAC també m’han ajudat a prendre’n consciència.
Entrevistador: Consideres necessària aquesta assignatura per el teu paper de Psicopedagoga?
Alumna: Si, per tan ter ser psicopedagoga com per ser mestra,…Considero que tothom hauria de tenir nocions sobre les Noves Tecnologies i conèixer aquelles eines que poden resultar tant útils i facilitar la feina, com el Cmaptools. Les Noves tecnologies són presents en l’actualitat i per tant, hem de conèixer-les i fer-les servir.
Entrevistador: Moltes gràcies pel temps i la informació
Alumna. De res, ha estat un plaer.


No hay comentarios:

Publicar un comentario